Ad. 2 ŚREDNIOWIECZE
a)Pismo nutowe - używano NEUMY, które wskazywały kierunek melodii i wartości rytmiczne. Neumy nie umieszczone na liniach oznaczały w przybliżeniu odległości interwałowe, ale wystarczało to, gdyż w szkołach uczono śpiewu kościelnego na pamięć.
XI w. - Guido z Arezzo wprowadza dwie linie:
b)Skale kościelne czyli średniowieczne (budowane od dołu do góry):
W późniejszym średniowieczu zaczęto posługiwać się czterema nowymi tonacjami:
a)Pismo nutowe - używano NEUMY, które wskazywały kierunek melodii i wartości rytmiczne. Neumy nie umieszczone na liniach oznaczały w przybliżeniu odległości interwałowe, ale wystarczało to, gdyż w szkołach uczono śpiewu kościelnego na pamięć.
XI w. - Guido z Arezzo wprowadza dwie linie:
- dla tonu F - czerwona,
- dla tonu C - żółta.
b)Skale kościelne czyli średniowieczne (budowane od dołu do góry):
GŁÓWNE czyli AUTENTYCZNE
|
POBOCZNE czyli PLAGALNE
|
O 4cz NIŻEJ
| |
I. dorycka (od d/)
|
II. hypodorycka (od A/)
|
III. frygijska (od e/)
|
IV. hypofrygijska (od H/)
|
V. lidyjska (od f/)
|
VI. hypolidyjska (od C/)
|
VII. miksolidyjska (od g/)
|
VIII. hypomiksolidyjska (od D/)
|
IX. eolska (od a/) = nasza a-moll
|
X. hypoeolska (od E/)
|
XI. jońska (od c/) = nasza C-dur
|
XII. hypojońska (od G/)
|
d) Formy chorału gregoriańskiego (śpiew monodyczny czyli jednogłosowy bez podłoża harmonicznego, określić go można jako muzyczną recytację tekstu liturgicznego):
-ACCENTUS
-CONCENTUS
-ANTYFONA
W X w. powstają nowe formy:
-TROPY
-SEKWENCJE
Później powstały nabożne pieśni na cześć świętych:
-LAIS
-rymowane LEGENDY
Poza liturgią Kościoła od pierwszych wieków chrześcijaństwa rozwijały się:
-DRAMATY LITURGICZNE czyli MISTERIA
ZABYTKIEM POLSKIEJ MUZYKI ŚREDNIOWIECZNEJ JEST "BOGURODZICA".
e)Wielogłosowość (polifonia):
Muzyka wielogłosowa powstawała od IX w. do XV w. Najwcześniejszą jej formą jest DIAFONIA lub ORGANUM, polegająca na prowadzeniu dwóch dwóch głosów w równoległych 8cz, 5cz, 4cz.
Nową formę wielogłosowości rozwija szkoła śpiewu przy paryskiej katedrze "Notre Dame" (XII w.). Do melodii z chorału gregoriańskiego (cantus firmus) tworzy się górny głos (discantus). Okres rozwoju muzyki wielogłosowej do końca XIII w. nazwano Ars antiqua = stara sztuka. W wieku XIV w. ustalają się zasady prowadzenia poszczególnych głosów czyli zasady KONTRAPUNKTU. Ten okres nazwano Ars nova = sztuka nowa.
*forma MADRYGAŁ - pieśń sielska, pasterska 2-3 zwrotkowa, zwykle na 2-gł wokalne z towarzyszeniem instrumentu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz