ŚREDNIOWIECZE

Ad. 2 ŚREDNIOWIECZE 
a)Pismo nutowe - używano NEUMY, które wskazywały kierunek melodii i wartości rytmiczne. Neumy nie umieszczone na liniach oznaczały w przybliżeniu odległości interwałowe, ale wystarczało to, gdyż w szkołach uczono śpiewu kościelnego na pamięć.
XI w. - Guido z Arezzo wprowadza dwie linie:
  • dla tonu F - czerwona,
  • dla tonu C - żółta.
XII w. - wprowadzono cztery linie. Na liniach i między nimi zapisywano neumy.
b)Skale kościelne czyli średniowieczne (budowane od dołu do góry):
GŁÓWNE czyli AUTENTYCZNE
POBOCZNE czyli PLAGALNE

O 4cz NIŻEJ
I. dorycka (od d/)
II. hypodorycka (od A/)
III. frygijska (od e/)
IV. hypofrygijska (od H/)
V. lidyjska (od f/)
VI. hypolidyjska (od C/)
VII. miksolidyjska (od g/)
VIII. hypomiksolidyjska (od D/)
W późniejszym średniowieczu zaczęto posługiwać się czterema nowymi tonacjami:
IX. eolska (od a/) = nasza a-moll
X. hypoeolska (od E/)
XI. jońska (od c/) = nasza C-dur
XII. hypojońska (od G/)
c) VIII w. -wprowadzenie ORGANÓW do nabożeństwa (grały unisono z głosem wokalnym).
d) Formy chorału gregoriańskiego (śpiew monodyczny czyli jednogłosowy bez podłoża harmonicznego, określić go można jako muzyczną recytację tekstu liturgicznego):
-ACCENTUS
-CONCENTUS
-ANTYFONA
X w. powstają nowe formy:
-TROPY
-SEKWENCJE
Później powstały nabożne pieśni na cześć świętych:
-LAIS
-rymowane LEGENDY
Poza liturgią Kościoła od pierwszych wieków chrześcijaństwa rozwijały się:
-DRAMATY LITURGICZNE czyli MISTERIA
ZABYTKIEM POLSKIEJ MUZYKI ŚREDNIOWIECZNEJ JEST "BOGURODZICA".


e)Wielogłosowość (polifonia):
Muzyka wielogłosowa powstawała od IX w. do XV w. Najwcześniejszą jej formą jest DIAFONIA lub ORGANUM, polegająca na prowadzeniu dwóch dwóch głosów w równoległych 8cz, 5cz, 4cz.
Nową formę wielogłosowości rozwija szkoła śpiewu przy paryskiej katedrze "Notre Dame" (XII w.). Do melodii z chorału gregoriańskiego (cantus firmus) tworzy się górny głos (discantus). Okres rozwoju muzyki wielogłosowej do końca XIII w. nazwano Ars antiqua = stara sztuka. W wieku XIV w. ustalają się zasady prowadzenia poszczególnych głosów czyli zasady KONTRAPUNKTU. Ten okres nazwano Ars nova = sztuka nowa. 
*forma MADRYGAŁ - pieśń sielska, pasterska 2-3 zwrotkowa, zwykle na 2-gł wokalne z towarzyszeniem instrumentu.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz