KSZTAŁCENIE SŁUCHU

1.PISMO NUTOWE - szereg znaków graficznych, przy pomocy których zapisujemy prawie wszystkie cechy dźwięku, a zwłaszcza jego wysokość i czas trwania.
Znaki pisma nutowego:
a) pięciolinia - pięć linii równoległych do siebie, poziomych, na których i pomiędzy którymi piszemy nuty. Linie liczymy od dołu do góry i pola pomiędzy nimi liczymy też od dołu do góry. W miarę potrzeby stosujemy linie dodane górne i dodane dolne.

b) klucze - nuta umieszczona na pięciolinii nie określa jej wysokości, dopiero klucz umieszczony na jej początku określa położenie jednej nuty zw. nutą kluczową, a w stosunku do niej innych.

c) nuty - wartość nuty określa w przybliżeniu czas trwania dźwięku. Jeżeli każdą dłuższą wartość podzielimy na dwie, równe krótsze, to taki podział nazywamy REGULARNYM, DWÓJKOWYM.


Sposoby przedłużania wartości nut:
  • przez kropkę
  • przez łuk
  • przez fermatę

Kropka przedłuża nutę o połowę jej wartości. Druga kropka przedłuża o połowę wartości poprzedniej kropki.

Łukiem łączymy nuty tej samej wysokości o dowolnych wartościach (wartość pierwszej nuty jest wtedy przedłużona o wartość drugiej nuty):
Fermata czyli korona przedłuża wartość dowolnie, zależnie od charakteru utworu i woli wykonawcy.

d) pauzy (pauza=przerwa) - każdej wartości nuty odpowiada pauza o tym samym czasie trwania.
Dla nuty z kropką, stosujemy odpowiednią pauzę z kropką.

e) znaki chromatyczne:
  • krzyżyk podwyższa dźwięk o pół tonu (działa w prawo)
  • podwójny krzyżyk podwyższa dźwięk o cały ton
  • bemol obniża dźwięk o pół tonu (działa w lewo)
  • podwójny bemol obniża dźwięk o cały ton
  • kasownik likwiduje poprzedni znak chromatyczny
f) inne znaki pisma nutowego: określenia tempa, dynamiki, artykulacji, skróty pisowni muzycznej, itp.

2.NAZWY OKTAW:
 kontra  wielka  mała  razkreślna  dwukreślna  trzykreślna  czterokreślna  pięciokreślna
  C-H     C-H    c-h        c'-h'          c''-h''           c'''-h'''          c''''-h''''          c'''''-h''''' 

3. PODSTAWOWY SZEREG DIATONICZNY - to białe klawisze fortepianu od c do c. Są to dźwięki odległe od siebie o całe i półtony. Każdy dźwięk szeregu diatonicznego ma swoją nazwę i znak graficzny. Czarne klawisze nie posiadają samoistnych znaków graficznych i tworzy się je od białych klawiszy, przez dodanie znaków chromatycznych. Czarne klawisze nie należą do podstawowego szeregu diatonicznego.

4.DŹWIĘKI ZE ZNAKAMI CHROMATYCZNYMI:
Krzyżyki i bemole pisane po znaku klucza to znaki przykluczowe (obowiązują w danym utworze), a stosowane przy nutach to znaki przygodne (działają w obrębie jednego taktu).

5.ENHARMONICZNA ZAMIAN DŹWIĘKÓW to zmiana nazwy dźwięku i jego znaku graficznego przy zachowaniu jego wysokości.


6.GAMA - 8 dźwięków, kolejno po sobie występujących, z tym że 8-my dźwięk jest powtórzeniem pierwszego o 8 wyżej.
Każda gama zbudowana jest z dwóch tetrachordów (=czterodźwięków), połączonych całym tonem.

Gama DUROWA zbudowana jest z 2-ch tetrachordów durowych:
1 1 1/2  1  1 1 1/2       dur-dur

Gama MOLLOWA występuje w czterech odmianach, o różnej budowie tetrachordów:
NATURALNA
1 1/2 1  1  1 1 1/2    moll- naturalny

HARMONICZNA - podwyższony VII st.
1 1/2 1  1  1/2 1,1/2 1/2       moll-harmoniczny

DORYCKA - podwyższony VI i VII st.
1 1/2 1  1  1 1 1/2        moll-dur

MELODYCZNA
dorycka w górę - naturalna w dół        moll - dur - naturalny - moll

7.NAZWY STOPNI GAMY:
VIII TONIKA powtórzona o oktawę wyżej
VII dźwięk prowadzący
VI medianta dolna (submedianta)
V DOMINANTA
IV SUBDOMINANTA
III medianta górna (medianta)
II dźwięk prowadzący (prowadzący w dół)
I TONIKA

8.METRUM - czynnik porządkujący ugrupowania rytmiczne za pomocą regularnie powtarzających się akcentów metrycznych - wyrażonych oznaczeniem taktowym.

9.OZNACZENIE TAKTOWE - to dwie liczby, pisane po znaku klucza i znakach chromatycznych, ustawione jedna nad drugą i oznaczają:
2   z ILU jednostek metrycznych składa się takt
                            4   JAKĄ wartością rytmiczną wyrażona jest jednostka metryczna 

10. TAKTY:
a)proste - to takie które posiadają jeden akcent główny i rozróżniamy:
 dwumiarowe:  2      2      2
                       2      4      8

trzymiarowe:    3      3      3
                       2      4      8 

b)złożone:
    *regularne - wynikające z zestawienia dwóch lub więcej JEDNAKOWYCH taktów prostych np.:
      4 _ 2 i 2         6 _  2 i 2 i 2        6 _ 3 i 3
      4    4   4         4     4   4  4        4    4   4 

      6 _ 3 i 3         9  _ 3 i 3 i 3        12 _ 3 i 3 i 3 i 3
      8    8   8         8     8  8   8          8    8   8   8  8

     *nieregularne - wynikające z zestawienia dwóch lub więcej RÓŻNYCH taktów prostych np.:
       5 _ 2 i 3        5 _ 3 i 2        7 _ 3 i 2 i 2      7 _  2 i 2 i 3
       4    4   4        4    4  4         4    4  4   4      8     8   8   8

11.INTERWAŁ to odległość między dwoma dźwiękami. Można go zagrać melodycznie (dźwięki następują po sobie) lub harmonicznie (jednocześnie).

NAZWA INTERWAŁU
SYMBOL
ILOŚĆ STOPNI
ILOŚĆ PÓŁTONÓW
Pryma czysta
1
1
0
Sekunda mała
2>
2
1
Sekunda wielka
2
2
2
Tercja mała
3>
3
3
Tercja wielka
3
3
4
Kwarta czysta
4
4
5
Kwarta zwiększona
4<
4
6 tryton
Kwinta zmniejszona
5>
5
6 tryton
Kwinta czysta
5
5
7
Seksta mała
6>
6
8
Seksta wielka
6
6
9
Septyma mała
7
7
10
Septyma wielka
7<
7
11
Oktawa czysta
8
8
12
Podział interwałów ze względu na charakter ich brzmienia:
*KONSONANSE (dobrze brzmiące):
  • Doskonałe: 1, 4, 5, 8
  • Niedoskonałe: 3>, 3, 6>, 6
*DYSONANSE (źle brzmiące):
2>, 2, 7, 7<, tr., wszystkie zw. i zm.
(Dysonanse wymagają rozwiązania)

12.TRÓJDŹWIĘK - najmniejszy akord zbudowany z trzech dźwięków. Każdy trójdźwięk składa się z dwóch tercji w obrębie kwinty. 
Najniższy dźwięk nazywamy prymą, środkowy tercją, a najniższy kwintą.
  • 5 kwinta
  • 3 tercja
  • 1 pryma (podstawa akordu)
Rozróżniamy następujące rodzaje trójdźwięków:
a)durowy (wielki) - 3, 3> (w obrębie 5)
b)mollowy (mały) - 3>, 3 (w obrębie 5)
c)zwiększony - 3, 3 (w obrębie 5<)
d)zmniejszony - 3>, 3> (w obrębie 5>)

13.TRIADA HARMONICZNA - to trzy trójdźwięki, zbudowane na I, IV i V stopniu każdej gamy. Trójdźwięk zbudowany na I stopniu, nazywamy trójdźwiękiem tonicznym, na IV subdominantowym, a na V dominantowym. W tonacji dur wszystkie trójdźwięki są durowe, a w tonacji moll triadę budujemy w odmianie harmonicznej i T jest mollowa, S jest mollowa, a D zawsze durowa.

14.POKREWIEŃSTWA GAM I TONACJI -  stopień pokrewieństwa gam, ustalamy na podstawie ilości dźwięków wspólnych. Im więcej dźwięków wspólnych tym bliższe pokrewieństwo.
Rodzaje pokrewieństw:
a)kwintowe
b)równoległości (paralelizmu)
c)równo imienności (gamy jednoimienne)
d)mediantowe (tercjowe)

Ad. a)Pokrewieństwo kwintowe zachodzi między gamami tego samego trybu (dur-dur, moll-moll), których toniki leżą od siebie w odległości kwinty czystej (5). Każda gama ma dwie kwintowo-pokrewne: jedną o 5 w górę, a drugą o pięć w dół.


Ad. b) Pokrewieństwo równoległości  czyli paralelizmu zachodzi między dwiema gamami różnego trybu (dur-moll), których toniki leżą od siebie w odległości tercji małej, przy czym durowa wyżej, a mollowa niżej. Gamy te mają tę samą ilość znaków chromatycznych, są oparte na tym samym materiale dźwiękowym.
C-a  G-a  D-h  A-fis  E-cis  H-gis  Fis-dis  Cis-ais  
F-d  B-g  Es-c  As-f  Des-b  Ges-es  Ces-as

Ad. c) Pokrewieństwo równoimienności zachodzi między gamami różnego trybu, który mają wspólny dźwięk toniczny, np.: C-c, i taki sam trójdźwięk dominantowy np. g-h-d w C i c. Gamy te różnią się trzema znakami przykluczowymi, np.: C - 0 znaków przykluczowych, c - 3 bemole; a - 0 znaków przykluczowych, A - 3 krzyżyki.

Ad. d) Pokrewieństwo mediantowe zw. tercjowym zachodzi między dwiema gamami tego samego lub różnego trybu. Gamy te są odległe o 3> lub 3 w górę i w dół od prymy toniki.

15.PRZEWRÓT INTERWAŁU - tworzymy przez przeniesienie dolnego składnika i oktawę wyżej lub górnego o oktawę niżej.
W wyniku przewrotu interwału czystego otrzymujemy czysty, interwału małego otrzymujemy wielki (i na odwrót), a zwiększonego, zmniejszonym (i na odwrót).

1-8
5>-4<
2>-7<
5-4
2-7
6>-3
3>-6
6-3>
3-6>
7-2
4-5
7<-2>
4<-5>
8-1

16. TRYTON-(łac. tritonus =złożony z trzech tonów)-odległość równa trzem całym tonom, którą tworzy interwał kwarty zwiększonej (4<) - (np. c-fis), a uwzględniając zamianę enharmoniczną (c-ges) i przewrót interwału (fis-c), terminem tym określa się również interwał kwinty zmniejszonej (5>)
Diabolus in musica (łac. diabeł w muzyce) - tryton (f-h) w postępie melodycznym, w XV w. teorii muzyki, uchodził za interwał szczególnie ryzykowny i fałszywy.

17.PRZEDTAKT - to niepełny takt na początku utworu (jedna nuta w przedtakcie to ODBITKA). Utwór rozpoczynający się przedtaktem zwykle kończy się taktem niepełnym tzn. krótszym o wartość rytmiczną zabraną w przedtakcie.

18.SYNKOPA-przeniesienie akcentu z mocnej części taktu na słabą. Rozróżniamy synkopę przez:
a)wartość rytmiczną 
b)pauzę
c)łuk.

19.PRZEWROTY TRÓJDŹWIĘKÓW.
I przewrót trójdźwięku tworzymy przez przeniesienie prymy o oktawę wyżej. Taki trójdźwięk nazywamy SEKSTOWYM.
II przewrót trójdźwięku tworzymy przez przeniesienie prymy i tercji o oktawę wyżej. Ta postać nosi nazwę trójdźwięku KWARTSEKSTOWEGO.

Trójdźwięk
Zasadniczy
Sekstowy
Kwartsekstowy
+
3, 3>
3>, 4
4, 3
o
3>, 3
3, 4
4, 3>
>
3>, 3>
3>, 4<
4<, 3>
<
3, 3
3, 4<
4<, 3
20.PÓŁTONY dzielimy na:
a)CHROMATYCZNE - tworzymy przez dodanie lub skasowanie znaku chromatycznego = interwał 1< np.: c-cis, es-e
b)DIATONICZNE - to interwał 2>: c-des, cis-d; szczególnym rodzajem półtonu diatonicznego są PÓŁTONY NATURALNE tj.: e-f, h-c

21.GAMA CHROMATYCZNA:
a)regularna
b)nieregularna
22.INTERWAŁY ZŁOŻONE to interwały ponad oktawę:

NAZWA INTERWAŁU
SYMBOL
ROZMIAR
Nona mała
9>
8+2>
Nona wielka
9
8+2
Decyma mała
10>
8+3>
Decyma wielka
10
8+3
Undecyma czysta
11
8+4
Undecyma zwiększona
11<
8+4<
Duodecyma zmniejszona
12>
8+5>
Duodecyma czysta
12
8+5
Tercdecyma mała
13>
8+6>
Tercdecyma wielka
13
8+6
Kwartdecyma mała
14
8+7
Kwartdecyma wielka
14<
8+7<
Kwintdecyma czysta
15
8+8
23.INTERWAŁY CHARAKTERYSTYCZNE to wszystkie odległości zwiększone i ich przewroty czyli zmniejszone, występujące pomiędzy stopniami danej gamy.

 Interwał

   Między

Tonacja

4<
IV-VII
VI-II
IV-VII
III-VI
DUR
MOLL równoległa do powyższej dur (nat., harm.)
MOLL jednoimienna do powyższej dur (harm., dor.)
MOLL (dor.)
2<
VI-VII
MOLL (harm.)
5<
III-VII
MOLL (harm.,)
24.TRÓJDŹWIĘKI CHARAKTERYSTYCZNE to trójdźwięki zwiększone i zmniejszone występujące na stopniach gamy.

TRÓJDŹWIĘK

STOPIEŃ
TONACJA
Zmn.
VII
II
VII
VI
DUR
MOLL równoległa do powyższej dur (nat., harm.)
MOLL jednoimienna do powyższej dur (harm., dor.)
MOLL (dor.)
Zw.
III
MOLL (harm., dor.)

25.SKALA, GAMA, TONACJA.
  • SKALA (wł.scala=schody, drabina) jest to układ dźwięków w obrębie oktawy wg. stałego, określonego porządku. Terminu tego używa się również dla określenia zasięgu dźwięków, jakimi rozporządza dany głos czy instrument.
  • GAMA to zastosowanie skali w praktyce - skala rozpoczyna się  od określonego dźwięku.
  • TONACJA to stosunki zachodzące pomiędzy poszczególnymi stopniami a toniką oraz związki melodyczne i harmoniczne wynikające z tych zależności.
26.KADENCJA to połączenie akordów, tworzące zakończenie utworu lub jego części, np. frazy, okresu.
RODZAJE KADENCJI:
a)doskonała: T S D T
b)wielka: T S D
c)plagalna (kościelna): T S T
d)zawieszona (półkadencja): T S D
e)zwodnicza: T S D TVI S D T

27.DOMINANTA SEPTYMOWA (D7)-to czterodźwięk zbudowany na V stopniu każdej gamy. Składa się on z trójdźwięku durowego i septymy małej (7), licząc od podstawy akordu lub tercji małej (3>) licząc od kwinty akordu. W związku z tym że zawiera się w dysonansie wymaga rozwiązania.

28.PRZEWROTY DOMINANTY SEPTYMOWEJ (D7).
I przewrót tworzymy przez przeniesienie prymy akordu o oktawę wyżej. Akord teraz ustawiony na tercji i zbudowany jest z trójdźwięku zmniejszonego i sekundy wielkiej. Nosi nazwę dominanta kwintsekstowa.
II przewrót tworzymy przez przeniesienie prymy i tercji akordu o oktawę wyżej. Akord ustawiony jest teraz na kwincie i składa się z tercji małej, sekundy wielkiej i tercji wielkiej. Nazywa się dominanta terckwartowa.
III przewrót tworzymy przez przeniesienie prymy, tercji i kwinty akordu a oktawę wyżej. Akord ustawiony jest na septymie i składa się z sekundy wielkiej i trójdźwięku durowego. Nazywa się dominanta sekundowa.

BUDOWA D7:
zas.: 3, 3>, 3> = (+, 3>)
I przewrót: 3>, 3>, 2 = (>, 2)
II przewrót: 3>, 2, 3 
III przewrót: 2, 3, 3> = (2, +)



1 komentarz:

  1. Bardzo dziękuję za tę cenną dawkę wiedzy w jednym miejscu - i w bardzo przystępnej formie.
    Pozdrawiam serdecznie!!!

    OdpowiedzUsuń